Deze website maakt gebruik van Google cookies voor bezoekers statistieken.

Archeologie


Het vlak en scheepswanden
Wrak OZ 36 bij Nijkerk. Foto NISA

De Kogge was een redelijk zeewaardige éénmaster, met een lengte van 15 tot 30 meter en kon over lange afstand betrekkelijk grote ladingen over zee vervoeren. Dat dergelijke reizen gevaarlijk kunnen zijn, laat het wrak van een Kogge zien.

Dit wrak werd aangetroffen in het zuiden van Flevoland. Alle gevonden onderdelen zijn bij de opgraving in 1983 op schaal 1 op 10 nagetekend.

Wrak OZ 36 bij Nijkerk

Wrak OZ 36 bij Nijkerk. Foto NISA

Voor het maken van spanten worden speciale bomen geselecteerd. Plaatsen en passen spant

Dit wrak, aangeduid als OZ 36, is volgens directeur Jaap Morel van het toenmalige Centrum voor Scheepsarcheologie zo compleet dat het met een nauwkeurigheid van 95% kan worden nagebouwd.

Zelfs een van de voor de Kogge zo karakteristieke dwarsbalken, die door de huid heen staken, werd in de modder van de drooggevallen polder aangetroffen.

Unieke dwarsbalken van de Kogge dwarsbalk

De naam 'Centrum voor Scheepsarcheologie' is nadien veranderd in NISA en is thans onder de naam R.A.C.M. in Lelystad gevestigd.

Afgebeeld Kogge

Wat ontbrak in het wrak van de OZ 36, waren de details en opbouw van het schip. Met name informatie over de kastelen en tuigage moesten uit andere informatie bronnen worden gehaald. Een voorbeeld hiervan is een muntstuk waarop de Kogge staat afgebeeld.

In de Hanzestad Kampen werden de eerste munten in 1375 geslagen. Op 4 april 1397 gaf de toenmalige Roomskoning Wenceslas IV de stad het privilege eigen munten in omloog te brengen.

Kogge reconstructie Volgende pagina